بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
سوژه هفته: اعلام تخلف شرکت‌ها از شما، پیگیری از ما؛

افتخاری دیگر برای سازمان بورس؟ " نخستین انتشار اسامی متخلفان بورسی "  

افتخاری دیگر برای سازمان بورس؟
احتمالاً شما نیز نام شرکت‌های زیادی را شنیده‌اید و یا سهام‌دار شرکت‌های مختلفی بوده‌اید که سود سالانه را تقسیم نکرده‌اند و یا صورت‌های مالی خود را به‌موقع منتشر نکردند. آیا مدیران این شرکت‌ها نیز محکوم و جریمه شده اند؟ اگر جریمه شده‌اند چرا نامی از آن‌ها اعلام نشده است؟  
کد خبر : ۲۷۷۷۴۲

به گزارش بورس‌نیوز، احتمالاً شما نیز نام شرکت‌های زیادی را شنیده‌اید و یا سهام‌دار شرکت‌های مختلفی بوده‌اید که سود سالانه را تقسیم نکرده‌اند و یا صورت‌های مالی خود را به‌موقع منتشر نکردند. آیا مدیران این شرکت‌ها نیز محکوم و جریمه شده اند؟ اگر جریمه شده‌اند چرا نامی از آن‌ها اعلام نشده است؟ 

در هفته گذشته شاهد انتشار خبر و مصاحبه سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جریمه اعضای هیئت‌مدیره شرکت "های‌وب" به‌عنوان نخستین مدیران متخلفی که نام آن‌ها منتشر شده، بودیم.

افتخاری دیگر برای سازمان بورس:

در اینکه استفاده از ابزار‌های تنبیهی بر علیه مدیران متخلف شرکت‌ها و حمایت از حقوق سهام‌داران خرد، عملی قابل‌تقدیر است، تردیدی وجود ندارد، بااین‌حال با شنیدن این خبر، در ذهن برخی انسان‌های ایده‌آل گرا و شاید منفی‌باف و مشکل‌دار نظیر نگارندگان، چند سؤال و ابهام به وجود می‌آید.

۱- چرا خبر جریمه‌شدن مدیران و اعضای هیئت‌مدیره یک شرکت با افتخار و برای نخستین‌بار رسانه‌ای می‌شود؟ 

آیا اینکه برای نخستین‌بار خبر محکوم‌شدن مدیران یک شرکت رسانه‌ای می‌گردد، به این خاطر است که شاید برای نخستین‌بار باشد که عده‌ای از اعضای هیئت‌مدیره یک شرکت به دلیل تأخیر در پرداخت سود جریمه می‌شود؟ ممنون می‌شویم تنها چند مورد از مدیران شرکت‌هایی که به دلیل تأخیر در پرداخت سود نقدی جریمه شده‌اند را نام ببرید تا ما نیز نخستین اعلام رسانه‌ای را با شما جشن بگیریم.

۲- اصولاً چرا اسامی مدیران متخلف شرکت‌ها تاکنون اعلام نشده است؟

چندین و چند سال است که مدیران و حکمرانان کشور، از به‌کاربردن نام متخلفین، مجرمین و متهمین در رسانه‌های کشور با نام‌های مخفف دوحرفی و بعضاً از سمت آن‌ها استفاده می‌کنند. (مورد داشتیم اشخاصی چند ده‌هزار میلیارد تومان تخلف مالی داشتند، انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها به نامش ثبت شده و اتفاقاً در دادگاه محکوم هم شده بااین‌وجود نامش را ب. ز یا ق. ز معرفی می‌شوند.).

اما اینکه چرا و به چه دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون از معرفی اسامی مربوط به شرکت‌ها و یا نهاد‌های مالی متخلف خودداری می‌کرده و یا می‌کند، سوالی است که این عزیزان می‌بایست توضیح دهند.

به‌عنوان‌مثال، چرا اخبار تخلف برخی کارگزاری‌ها و حتی مدیران شاغل در برخی نهاد‌های مالی را، می‌بایست در قالب شنیده‌ها و شایعات از اهالی بازار سرمایه شنید؟

ماجرای معاملات شرکت آذرآب و اعتبارات پرداختی از کارگزاری بانک کشاورزی و چند کارگزاری دیگر را در سال‌های گذشته به یاد دارید؟ احتمالاً، اخباری راجع به تعطیلی و تخلف کارگزاری‌های مختلف را بار‌ها شنیده‌اید. ماجرا‌های تخلف برخی شرکت‌ها و کارگزاری‌ها را در معاملات سهام شرکت کنتورسازی شنیده‌اید؟

سؤال اینجاست که چرا در بازار سرمایه کشور، مدیران سازمان بورس و نهاد‌های نظارتی از معرفی اشخاص و شرکت‌های متخلف، عاجزند؟

 

۳- تکلیف دیگر شرکت‌هایی که سال‌هاست سود مجمع را تقسیم نکرده‌اند و یا شرکت‌هایی که صورت‌های مالی حسابرسی شده را افشا نمی‌کنند، چیست؟

احتمالاً شما نیز نام شرکت‌های زیادی را شنیده‌اید و یا سهام‌دار شرکت‌های مختلفی بوده‌اید که سود سالانه را تقسیم نکردند و یا صورت‌های مالی خود را به‌موقع منتشر نکرده‌اند. آیا مدیران این شرکت‌ها نیز محکوم و جریمه شده‌اند؟ اگر جریمه شده‌اند چرا نامی از آن‌ها اعلام نشده است؟ 

 

۴- جرایم مدیران شرکت‌های متخلف در جیب سازمان بورس می‌رود و یا به‌عنوان خسارت و بهره رسوب پول سود سهام شرکت به سهام‌داران تخصیص می‌یابد؟

خدایی ناکرده این‌گونه نباشد که سهام‌داران شرکت‌ها از قصور و تخلف مدیرانش متضرر شوند و سازمان بورس و نهاد‌های نظارتی منتفع.

ممنون می‌شویم مقصد نهایی درآمد‌های ناشی از جرایم مدیران شرکت‌های متخلف را شفاف نمایید.

 

بیایید این موضوع را از زاویه‌ای دیگر ببینیم:

درباره مسئولیت کیفری و حقوقی مدیران در شرکت‌های سهامی، قوانین به نسبت روشن و خاصی پیش‌بینی شده است که می‌توان به لایحه‌ی اصلاح قانون تعزیرات ۱۳۴۷، مواد ۱۴۲ و ۱۴۳ و همچنین مواد ۱۳۰ الی ۱۳۳ آن به‌عنوان مهم‌ترین مقررات وضع شده در این زمینه اشاره کرد.

در این مواد، درصورتی‌که ضرر و زیان مستند به عملکرد مدیر باشد، مسئولیت جبران خسارات بر عهده اوست و علت آن نیز تخلف اعضای هیئت‌مدیره و یا مدیرعامل است که در این صورت قانون‌گذار مسئولیت خاصی را به مدیران تحمیل می‌کند. طبق این قوانین مسئولیت مدیران تضامنی است و میزان مسئولیت چنین مدیرانی به میزان سرمایه شرکت و یا میزان سهم آن‌ها از شرکت محدود نمی‌شود؛ بلکه آن‌ها همه دیون و بدهی‌های شرکت را باید بپردازند.

حال سؤال اینجاست که آیا خسارتی (مثلاً سود بانکی مدت تأخیر)، از شرکت یا مدیرانش به‌عنوان جریمه تأخیر پرداخت سود، به سهام‌داران شرکت پرداخت می‌گردد یا خیر؟

درهرصورت، عدم پرداخت سود نقدی در زمان اعلامی توسط شرکت‌ها، عدم انتشار به‌موقع صورت‌های مالی، دست‌کاری اطلاعات منتشر شده در صورت‌های مالی، تخلفات مدیران و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها در معاملات درون‌گروهی و یا خارج از گروه، عدم برگزاری مجامع، تأخیر و طولانی‌شدن فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها و... تخلفاتی است که به‌واسطه خسارات وارده به سهام‌داران، نیازمند برخورد‌های قاطع و استفاده از ابزار‌های تنبیهی بازدارنده است.

متأسفانه، عدم آشنایی بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد فعال در بازار سرمایه با حقوق تجاری شرکت‌ها، ضعف در اطلاع‌رسانی و آموزش در خصوص نحوه تنظیم شکایت و پیگیری حقوق سهام‌داران از شرکت‌ها، عدم وجود کانون‌های اختصاصی سهام‌داران و دارای وکلای تجاری و... تا حدود زیادی خیال بسیاری از مدیران و شرکت‌های متخلف را آسوده کرده است که جا دارد شاهد تغییراتی جدی در این زمینه باشیم.

باور کنید اعلام اسامی و جرایم مدیران شرکت‌های متخلف، نه افتخاری دارد و نه نیازی به انجام مصاحبه‌های مجزا.  از نظر فعالین بازار سرمایه این رخداد می‌بایست روال عادی کار مدیران حقوقی و نظارتی سازمان بورس باشد.

آیا شما نیز سهام‌دار شرکت‌هایی با تخلفات مشابه هستید؟

نام شرکت از شما و پیگیری از ما

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پای سهام‌داران روی پوست موز!
 
سوژه هفته: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، دشوارترین شغل دنیا؛

پای سهام‌داران روی پوست موز!  

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
باسلام وپسا تا الان نه سود حسابی داده نه افزازش سرمایه داده به قیمت 96 معامله می شود وبیمه 2000 میلیارد
پروژه تحاری واداری دارد چرا افشا نمی کند 12000 متر اداری وتجاری منطقه 22
عای
United States of America
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
شرکت #های وب یک شرکت فاسد هستش ،که به نظر می رسه اطلاعات مالیش همشون جعلی باشن ،چطور باید همچین شرکتهایی رو از بورس حذف کرد ،با تشکر
عای
United States of America
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
شرکت #های وب یک شرکت فاسد هستش ،که به نظر می رسه اطلاعات مالیش همشون جعلی باشن ،چطور باید همچین شرکتهایی رو از بورس حذف کرد ،با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
سهام کاشی اصفهان ازسال 1392معلق شده وسرمایه مردم در این شرکت بلوکه شده وهیچ خبری از مسولین شرکت درز نمیشود
محمدرضا پدیدار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
من سال 1400 سهامدار شرکت داده گستر عصرنوین به مدیریت آقای سیدایمان میری و نایب رئیس و سهامدار عمده 55 درصدی بودم . این موجود فوق الذکر در مجمع عمومی سالیانه که در تاریخ 1401/04/20 برگزار کرد حداقل سود یعنی هرسم 212 ریال تصویب کرد . 3مرتبه درسایت کدال زمانبدی پرداخت منتشر کرد ولی پرداختی نکرد . فقط درسال 1402 بیش از 25 بار به سازمان بورس شکایت کردم تا اینکه درتاریخ 1402/10/20 مبلغ بحسابم پس از گذشت 30 ماه واریز شد . اکنون برای خسارت شکایتی به بورس اعلام کردم . همراه 09198358142 1402/10/24
سید علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
من سهامدار بیمه دانا هستم که تابستان سال جاری قبل از برگزاری مجمع عادی سالیانه سال مالی منتهی به اخر سال۱۴۰۱ زمانبندی تقسیم سود سالیانه را در سامانه کدال منتشر کرد اما روز برگزاری مجمع خبری از تقسیم سود نکرد ودر صورت مالی سالیانه میزان سود را بالای ۳۰۰ تومان اعلام نموده بود وبه همین دلیل باعث شد که بنده وخیلی از افراد لائله که سهامدار بودیم سهم را در قیمتهای بالا خریداری کرده بودیم که الان بیش از ۴۰ درصد متضرر شدیم چرا نهاد نظارتی نباید باشد که نگذارد چنین شرکتهایی باعث گمراهی سهامداران شود وچرا بورس ومسئولان ان از اتفاقات مفسده انگیز چنینی جلوگیری نمیکنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
غگل
سید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
بنام خدا
اونیکه متن رو نوشته اصلا خبر از بورس نداره وقتیکه مجمع سالانه برگزار میشه و مصوب میشه حداقل 10%سود تقسیم بشه در تارخ مصوب باید این سود در تاریخ مصوب بهسهامدار پرداخت بشه که فقط وفقط های وب تخلف کرده است و سود رو در رمان مصوب پرداخت نکرده است حالا چرا دارین از مدیران متخلف های وب حمایت میکنین نمیدانم دوما اون سود که تقسیم نمیشه برابر قانون باید صرف توسعه شرکت ویا سرمایه گذاری در بورس و...بشه که در حال انجامه لطفا اطلاعاتتون رو بالا ببرید سوما اسامی مدیران متخلف های وب ذکر شد کلیه اعضا هیئت یه و در صدرش مدیرعامل نامخترم سید ایمان میری
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
بله شرکت غمارک ۲ ساله سرمایه مارو نابود کرده بعد دوسال توقف یکماه باز شد الان دوباره ۱۵ روزه بسته س ب کجا باید شکایت کنیم ک بعد از دو سه سال اصل پول خودمون هم نداریم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
سلام نماد آینده بازرگانی آینده سازان بهشت پارس . سود سال گذشته را پرداخت نکرده است . حتی شنیده ام سود دو سال قبل را هنوز پرداخت نکرده . شکایت سازمان بورس کردیم جواب نگرفتیم گفتند میتونید برید شکایت قضایی کنید . پس وظیفه سازمان بورس چیست
علی کرمیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
فقط دارندعوام فریبی می کنند،متخلفین دربورس کاملاًدرامان هستند،نمونه اش کگل بااینکه گزارش های مثبت عالی می دهدقیمت سهمش از۸۰۰ رسیده به ۵۰۰ ویا عرضه اولیه ی بمولد ، ازروزی که واردبورس شده حقوقی ها ورانتی هاش میلیاردها به جیب زده اندوهیچکس هم کاری باهاشون ندارد،دردولت قبلی باعرضه ی نمادپالایش جیب مردم راخالی کردند دردولت فعلی هم بانماد بمولد جیب مردم راخالی می کنند .برخوردبامتخلف کجابود!!!!!!!
اصی
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
دقیقن ای درود ب شرفت هموطن این کارو خوب بلدن
مالباخته بورس دولتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
عده ای و دست در دست هم بعنوان مدیر و رئیس و مسئول در حال اموال مردم و کشورند یا بعبارت بهتر قدرت دست گروه است.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
احسنت ولی چقدر دیر
بارزسهای بورس مرده بودن
حسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
نماد غسالم مدیران متخلفی دارد و هم گزارشات دستکاری می شود و هم باکدهای مختلف سهامدار عمده قیمت را سرکوب می کند تا بعد از بیش از 3/5 سال که قیمت کارشناسی سهم مشخص شده با 60 درصد زیر قیمت از سهامدار حقیقی خسته بخرند .نظارت بورس و اصحاب رسانه کجاست؟!!! چرا اجازه می دهید تا این حد بین ارزش و قیمت سهام فاصله بیفتد ، مگر زمین و لوازم کارخانه تو این چند سال مفت شده که با آزار سهامدار حقیقی دنبال بزخری هستید ، مالکیت فقط در زمین و آپارتمان است؟!! چرا بورس قوانین درستی جهت حمایت از سهامدار حقیقی ندارد؟!!!!!
کامران
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
با سلام
آخه این افتخاریست که بهش می نازید؟ جلوی فساد و رانت رو بگیرید تا افراد بیشتری قربانی ای مافیا بازی نشه
اصی
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
شگرد جدیدشون حالا از این شیوه استفاده میکنن
اصی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
میدونید چرا اسامی باافتخار رسانه ای شدن؟!
برای اینکه ب اون بالا بالاهآآآ و ص ل نبودندی.. کمال تشکررررر
فیروزه ارمون کوشکی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
باسلام بله شرکت سیمان محجد خواف ۵۵ هزار سهام دار ۱۷ سال بلا تکلیفی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
پیشاپیش روز مرد
را نامردان کثیف روزگار خصوصا
به اشیخ مجید خان عشقی عشقی
و دار ودسته سیسیلی .و .خوارش
از صندوقای کثافت یا حقوقیای .منش
از .سرگردنه تا متوهمین روزگار
تبریک و تهنیت عرض مینماییم
...ن با این ریاستتان و.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
با سلام ثمسکن زمینی در اصفهان خریده و تعداد زیادی واحد ساخته.حال بعد از سالها مالکان اصلی با حکم دادگاه سند به نام شرکت رو باطل وحکم خلع ید گرفتند مدیران بورس و شرکت چرا بموقع شفاف سازی نکردند واین همه ضرر به سهامدران خرد وارد نموند گزاش پس از سالها در تاریخ 24/5 1402 روی کدال افشائ شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
با سلام ثمسکن زمینی در اصفهان خریده و تعداد زیادی واحد ساخته.حال بعد از سالها مالکان اصلی با حکم دادگاه سند به نام شرکت رو باطل وحکم خلع ید گرفتند مدیران بورس و شرکت چرا بموقع شفاف سازی نکردند واین همه ضرر به سهامدران خرد وارد نموند گزاش پس از سالها در تاریخ 24/5 1402 روی کدال افشائ شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
با سلام ثمسکن زمینی در اصفهان خریده و تعداد زیادی واحد ساخته.حال بعد از سالها مالکان اصلی با حکم دادگاه سند به نام شرکت رو باطل وحکم خلع ید گرفتند مدیران بورس و شرکت چرا بموقع شفاف سازی نکردند واین همه ضرر به سهامدران خرد وارد نموند گزاش پس از سالها در تاریخ 24/5 1402 روی کدال افشائ شده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
ای برادر و خواهر گرامی،
کجای این مملکت درسته که بورسش صاحب داشته باشه. گند و کثافت کل مملکت رو گرفته. معولا میگن بورس آیینه تمام نمای اقتصاد یه کشوره. واقعا هم هست. دریغ و درد!!!!!!